Recension: Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

Inte bara trilogins slut

Lucy och Edmund återvänder till Narnia för en tredje gång, men nu utan sina äldre syskon och istället med sin dödsirriterande kusin Eustace. Genom en tavla öppnas världen till Narnia och dessa tre hamnar mitt i havet. Ganska snabbt fiskas de upp av en båt där kung Caspian är kapten och de får reda på att en mystisk ond, grön dimma håller på att ta över delar av Narnia. Hur ska dem rädda Narnia för en tredje gång, utan sina äldre syskons hjälp och med Eustace i hälarna?

Jag har inte varit något stort fan av filmerna, ettan och tvåan är snygga och har sina moments men ofta känns de alldeles för barnsliga, långdragna och dåligt spelade. När Disney gav upp hoppet om att göra en tredje film eftersom film nummer två smått floppade tog Fox över och bestämde sig för att göra film av den mest populära boken i serien och ge ut den i 3D. Tyvärr finns det inte mycket som kan hindra Narnias katastrofala öde; dåligt agerande, plastiga effekter och brist på spänning.

Georgie Henley som gestaltar Lucy gör en bedrövande insats och i de två tidigare filmerna har man aldrig lagt märke till hennes hemska skådespeleri eftersom de två äldre syskonen överskuggat henne. Även Will Poulter som Estace är en karaktär som jag ganska tidigt i filmen ville kväva till döds. Dess story bara rabblas upp utan att ge en helhetsbild till publiken och effekterna får på sina håll lite väl mycket utrymme. Detta är inte bara trilogins slut, utan även slutet för Henleys karriär, barnfilmer i 3D och talande möss. Och ja, juste, filmen är i 3D. Det märks knappt.

1/5

Filmens specialitet: Aslan är jesus - 3