Recension: Tangled

Tangled

Gullig nyversion

Vem minns historien om Rapunzel? Det var nästan på tiden att vi fick en uppdatering, och Disney har gjort en fin film som främst riktar sig mot de yngre. Rapunzel har under sina 18 år bott i ett torn, hon har aldrig sett världen utanför och som om det inte vore nog har hon flera meter långt hår som dessutom har magiska krafter. Hennes mamma kommer till tornet med jämna mellanrum och hälsar på henne, samtidigt som hon påminner Rapunzel om hur viktigt det är att hon stannar kvar i tornet. En dag råkar tjuven Flynn Rider ta skydd i tornet och på så vis dras Rapunzel in i ett äventyr som tar henne ut i världen.

Här har inte Disney snålat, utan man har pungat ut en jättebudget på $260 miljoner och använt sig av 3D-teknik för att liva upp den klassiska sagan. Det är väldigt snyggt och färgglatt animerat, även om utseendet hos Rapunzel och Flynn inte riktigt gick hem hos mig. Kände att de båda såg alldeles för typiska ut, Rapunzel extremt tjejig och Flynn extremt macho. Pascal och Maximus som är två sidokaraktärer står för de roligaste scenerna och komiskt nog är båda djur. Man har dock inte försökt att rikta så många skämt mot en äldre publik som Pixar gärna gör, utan detta är en genuin kvalitésfilm för de yngre.

Filmen är i överlag väldigt sockersöt och gullig, lite för gullig på sina håll och därav blir det inte så jättekul för en äldre publik. Överraskande nog är historiens sångnummer riktigt bra genomförda och känns inte påtvingade. Castingen av rösten för de olika karaktärerna är klockrena och det bidrar i sin tur till att de sjungande partierna blir bättre. Det är speciellt Donna Murphy i rollen som Rapunzels låtsasmamma som sticker ut med rösten, hon är precis lagom läskig och sliskig. Har du barn är detta ett måste främst för barnen, om inte kan du lika gärna se Hitta Nemo.

3/5

Filmens specialitet: hår - 4