Update!

Gah, idag var jag med om en grymt läskig händelse. Ryser bara jag tänker på det. Jag var inne på stan för att köpa Resident Evil: Afterlife på Blu-Ray och på bussen hem händer något jättekonstigt. Som vanligt var det proppfullt, eftersom lördag klockan 14.00 är den värsta tiden i veckan att åka kollektivt, så jag fick stå i mitten av bussen där alla trängdes. Jag surfade på mobilen, men något fångade min uppmärksamhet; en meter ifrån mig, bland alla människor, sitter en man i 30-40 års åldern och leker med en liten fickkniv. Det var inte bara en kniv heller, det var den typen som har allt möjligt från såg, tång och skruvmejsel till nagelsax och tandpetare.

Han satt helt enkelt och kända om bladen var vassa och när jag tittade upp i hans ansikte såg han väldigt frånvarande ut, som om han inte riktigt visste vad han egentligen sysslade med. Jag hade frusit till is, för det kändes så olustigt att han lekte med sådana redskap på en buss fylld med människor. Tur nog la han ner fickkniven och tillbehören i en påse som han höll i, och inget mer hände på någon minut. Plötsligt gjorde han en hastig rörelse, tog ner handen i påsen och drog upp en liknande redskap men typ 5 gånger större. Även den hade kniv, såg och sax och såg ut som något en jägare (eller mördare, för den delen) skulle använda.

Vid det här laget betraktade halva bussen honom och det hade blivit knäpptyst, de som satt brevid honom såg livrädda ut och jag ville bara gå av bussen. Till en början satt han bara och kände på de olika bladen, ungefär som om han funderade på vilken som passade bäst till att döda någon med. Till slut vecklade han ut en saxliknande tång och satte sin tumme emellan, tryckte så hans tumme satt i ordentligt och vred på handen, så hans tumme snurrade emellan bladen och han började blöda. Då tryckte jag på STOP-knappen, gick mot dörren och längtade efter att få gå av. Precis innan bussen stannade kastade jag en sista blick på honom och då hade redskapet återigen försvunnit ner i påsen och han var i full färd med att öppna en Vodkaflaska och började klunka den rent. Då stannade bussen och jag gick av, bara två hållplatser efter att jag hade gått på. 

VAD FAN TÄNKTE HAN PÅ? Var han hög, full, psykiskt störd eller ville bara ha uppmärksamhet? Grejen var att han såg helt psykad ut så jag hade inte blivit överraskad om han hade huggit tjejen som satt bredvid honom... Det var riktigt obehagligt att vara med om det, ännu en anledning till varför man inte ska åka kollektivt. Antingen är det sådana idioter med, eller så är det gäng som stör eller så är det överfullt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0