Recension: Tomorrow, When The War Begun



Tomorrow, When The War Begun

 

Trogen filmatisering

 

För många år sedan läste jag Imorgon När Kriget Kom av John Marsden. Jag fastnade för boken och läste dess uppföljare och blev riktigt irriterad av att man inte filmatiserade serien, precis som man gjorde med Ringen-trilogin och Harry Potter. Nyligen fick jag reda på att man gjort film av den – men inte en amerikansk version, utan en australiensk. Precis som i boken kretsar filmen runt en grupp ungdomar som beger sig till ett avlägset ställe för att campa över en helg och när de kommer tillbaka till sina hem är alla borta; snart går det upp för dem att ett okänt land tagit över deras hemland.

 

I filmen får vi träffa alla karaktärer som lyckligtvis spelas av hyfsat duktiga skådespelare som är charmiga, sköra och roliga. Jag kunde ganska lätt identifiera mig med dem och det är en av filmens största styrkor, att det finns en karaktär som kan återspegla varenda person i publiken. Filmens actionscener är påkostade, det exploderas och skjuts med jämna mellanrum och regissören tar sig tid att bygga upp spänning innan helvetet brakar loss. Det enda som jag inte var nöjd med var manuset, som bitvis var riktigt bra och tog upp allt som vi i vår vardag tar förgivet, men oftast kändes oinspirerad och typisk.

 

Det blir tyvärr inte mycket utrymme åt karaktärsfördjupning eller smådetaljer (vart får dem tag på mat & vatten, eller krigsutrustning?) vilket är synd, för filmens längd på 95 minuter kunde lätt sträckts ut till 120 och fyllt filmens små hopp och hål. Detta är dock en bra början för en bokserie som bara blir bättre och bättre, och om filmserien följer samma mönster lär det inte bli några problem. Nästa del är planerad att komma 2012, och i Sverige kommer denna del 8 april.

 

3/5

 

Foto: 3

Skratt: -

Musik: 3

Skräck: -

Action: 3

Effekter: -

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: att kämpa - 3

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!

   

http://www.youtube.com/watch?v=f_KhErNyiq8


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0