Recension: Harry Potter Och Dödsrelikerna: Del 2

Harry Potter Och Dödsrelikerna: Del 2

Ett magiskt avslut

Del 2 fortsätter direkt där del 1 slutade, med att Voldemort fått tag i Fläderstaven samtidigt som trion letar efter de kvarstående horrokruxerna för att senare kunna döda Voldemort. Efter en vild färd i trollkarlsbanken Gringotts blir Harry och hans vänner tvungna att gå tillbaka till Hogwarts, där de misstänker att de sista horrokruxerna finns gömda. Samtidigt letar Voldemort efter Harry, för att döda honom med Fläderstaven, vilket leder till den oundvikliga striden mellan gott och ont.

Precis som i del 1 har man här lyckats få med många smådetaljer vilket gör att filmen känns innehållsrikare. Den mörka tonen och det snygga fotot finns kvar och varenda bild känns igenomarbetad och påkostad. Filmen är riktigt vacker rakt igenom och tillsammans med det läckra kameraarbetet bjuds man på en åktur som man sent glömmer. Största delen av filmen kretsar runt striden i Hogwarts vilket är en fröjd för ögat, samtidigt som man känner ett sting i hjärtat när allt förstörs.

Musiken och effekterna går hand i hand och mitt i striden finns det en oerhört vacker sekvens där man får se förödelsen och striden i sin helhet. Regissören David Yates har även lyckats få till ett djup och känslomässigt touch till filmen vilket gör att jag som publik bryr mig ännu mer om karaktärerna och vad som sker. Skådespeleriet är lysande och många karaktärer som tidigare bara dykt upp som hastigast får utrymme att synas. Alan Rickman som Snape gör dock det bästa jobbet och det är oerhört gripande att se hans bakgrund.

Vill man vara petig kan man säkert hitta detaljer som filmen hoppat över, men detta är ett magiskt avslut på en av tidernas mest älskade filmserier som definitivt kommer kamma hem några Oscarsstatyetter.

5/5

Filmens specialitet: striden på Hogwarts - 5