Recension: Indiana Jones And The Raiders Of The Lost Ark



Indiana Jones And The Raiders Of The Lost Ark

 

Underhållande äventyr

 

Här om dagen insåg jag att Indiana Jones serien är något jag inte sett, så jag började med att se den första filmen och wow, vilken rulle! I första filmen får vi bekanta oss med Indiana Jones (Harrison Ford), en arkeolog som gärna ger sig ut på vilda äventyr. När man kommer över information som avslöjar att nazisterna letar efter historisk artefakt som sägs innehålla källan till all mänsklig liv blir Indiana Jones inhyrd av staten för att leta upp föremålet innan nazisterna och på så sätt rädda världen.

 

Filmen utspelar sig år 1936 och det är charmiga scenbyggen och miljöer som man slängs igenom. Ford passar bra som den smått torra hjälten, även om hans skådespelartalanger kan ifrågasättas och hans kvinnliga side-kick Marion (Karen Allen) passar bra ihop med Jones. Musiken är som väntat riktigt bra; det är sällan man blir besviken när John Williams står bakom dirigentpinnen och redan här visar Spielberg sin känsla för storslagna scener, maffiga effekter och en mix av rolig, spännande och underhållande äventyr.

 

Trots att filmen har över 30 på nacken fungerar den överraskande bra och det var endast några enstaka scener som påminde mig om dåtidens teknik och att filmen faktiskt är ganska gammal. Jag förstår varför Indiana Jones har blivit så stor som det är och ser fram emot att se uppföljarna. Det blir en stark fyra till filmen som bjuder på grym actionäventyr med glimten i ögat.

 

4/5

 

Foto: 3

Skratt: 3

Musik: 4

Skräck: -

Action: 4

Effekter: 4

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: historiska föremål – 4

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0