Recension: High Tension

High Tension

Ruskigt skrämmande, men slutet förstör

Regissören Alexandre Aja som gjorde remaken The Hills Have Eyes och senaste Piranha 3D fick sitt genombrott år 2003 då han regisserade franska High Tension, som även heter Switchblade Romance. Filmen kretsar runt Marie och Alexia som åker ut till Alexias föräldrar som bor på landet. De planerar att utnyttja tiden genom att studera, men redan första natten är det någon som knackar på dörren, tar sig in i huset och försöker mörda alla. Varför? Vem är det?

Jag har länge velat se filmen och har hört ganska positivt om den. Rullen saknar för det mesta dialog, det är en katt-och-råtta-lek mellan den okända mördaren och Marie. Det är lågbudget, men det hindrar inte regissören från att bygga upp en stämning som verkligen kryper in under skinnet och sätter sig kvar. Det är riktigt obehagligt, svettigt och nästan jobbigt att se hur filmen utvecklas och det är chockerande rått och brutalt. Musiken och fotot påminner mycket om The Hills Have Eyes och precis som i den filmen funkar det utmärkt här, det blir effektfullt och skrämmande.

Mot slutet känner mig sig ganska avtrubbad, det har hänt så mycket att man knappt orkar mer. Tyvärr har man bestämt sig för att slänga in en twist för att överraska publiken och få filmen att framstå som smart, vilket är helt onödigt; filmen klarar sig utmärkt på egen hand och det blir ännu obehagligare av att man inte får svar på allt. Men den förklaring som man får är ganska tam och knappt övertygande, det går ihop om man köper tanken bakom det hela men för mig var det alldeles för långsökt, även om jag var med bitvis. Det drar ner betyget ett steg och får High Tension att hamna på en stark trea.

3/5

Skräck: 5

Filmens specialitet: okänd mördare - 5