Recension: Fast Five

Fast Five

Korkat, men samtidigt grymt kul

I den femte delen av bilporrsserien Fast & The Furiuos har man som senast lyckats skrapa ihop ursprungskaraktärerna och även några från del 2. Dom (Vin Diesel), Brian (Paul Walker) och Mia (Jordana Brewster) befinner sig nu i Brasilien och kommer över ett chip som innehåller värdefull information om knarkbossen som styr Rio. Genom informationen planerar de en kupp för att fixa ekonomisk trygghet för framtiden och även kunna börja om på nytt utan att behöva vara på rymmen; men det blir svårare gjort än sagt, speciellt när en Terminator-lik polis (Dwayne Johnson) är efter dem.

Regissören Justin Lin har gjort de tre senaste filmerna i serien och man ser en klar förbättring; från den smått usla Tokyo Drift till det här, en snygg och välgjord actionrulle med de flesta ingredienser. Det är over the top, kul och rasande skickligt gjort med några av de grymmaste actionscenerna på länge; bilar exploderar, biljakter avlöser varandra och det skjuts mer än vad det har gjorts i hela serien. Vi får en dos spänning, roliga kommentarer och en hel del flum som överraskande nog passar i en sådan oseriös film som detta. Sista halvtimmans actionsekvens är bland det mest absurda och häftiga jag sett på film.

Detta är dock långt ifrån en felfri film; gräver man djupare har storyn logiska luckor som är större än de i ozonlagret och det är inte genomtänkt för fem öre (vilket man är medveten om). Lägg till smått träigt skådespeleri vilket till stor del kommer i skymundan på grund av The Rocks (Dwayne Johnson) enorma muskler som i bokstavligt talat alla scener är inoljade. Hur kassa skådespelare än dem jobbat med har filmmakarna klurat ut lösningen; vi fokuserar på något annat, i detta fall The Rocks enorma muskler. Fast Five är efterallt den bästa i serien och vill du ha en liten överraskning får du helst sitta kvar tills eftertexterna rullat färdigt. Och musiken, den är riktigt skön!

3/5

Filmens specialitet: bilar - 3