Recension: Pirates of the Carribean: On Stranger Tides

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

Blockbuster utan mening

Första filmen hade allt som en familjevänlig äventyrsfilm ska ha; humor, underhållande action och lagom läskigheter. Tvåan och trean fläskade på med extra allt och även om resultatet inte blev jättebra var det maffigt och sevärt. Mer än fyra år senare kommer en fjärde del, utan varken Keira Knightley eller Orlando Bloom och med en ny regissör i farten. Storyn kretsar runt Jack (Johnny Depp) som mot sin vilja blir indragen i letandet efter ungdomens källa. Samtidigt är även Barbossa (Geoffrey Rush) och några spanjorer på jakt efter källan och dessa olika grupper börjar tävla mot varandra. That’s it.

Det finns inte mycket nytt här, Depp gör samma miner och det är samma humor som upprepas fast mycket sämre. Sen har vi självklart havet, skeppen och de olika skogsscenerna. Känslan av storslagenhet är som bortblåst, maffiga scener skriker med sin frånvaro och de få effekter som filmen visar upp är ganska medelmåttiga och tråkiga. Man har slängt in Penélope Cruz och visst passar hon in bra utseendemässigt, men hon tillför inget till storyn. Och ja, på tal om storyn; fem minuters handling har dragits ut till 140 minuters nonsens där svärdfajter och Sparrows olidliga tjöt gång på gång fungerar som utfyllnad.

Musiken upprepar sig själv var femte minut, själva Pirates-temat spelas så ofta att det blir svårt att koncentrera sig på filmen och den nya piratskurken, Blackbeard (Ian McShane) bleknar bort i jämförelse med Davy Jones som både var skrämmande och läckert gjord. Överlag är detta en av de sämsta ”storfilmerna” jag sett och det är verkligen trist att filmen redan spelat in så mycket pengar världen över, för en femte del kan vi verkligen leva utan.

1/5

Filmens specialitet: babblande Sparrow - 4