Recension: The Reef

The Reef

Hajterror på hög nivå

Luke, Matt, Suzie, Kate och Warren ger sig ut på en båttur för att njuta av solen, vattnet och vad livet har att erbjuda utanför Australien. De ger sig ut på vad som ser ut att bli en underbar resa, de hittar en undangömd ö och återigen ger de sig ut i havet med båten. Plötsligt välter segelbåten efter att ha kolliderat med något under ytan och passagerarna hamnar i vattnet. Panikslagna tar de sig upp på den upp-och-ner vända båten och bestämmer sig för att simma i riktning mot ön som de hittade. På väg dit inser de att de har fått sällskap…

Ta några relativt okända men duktiga skådespelare, riktiga hajar och en regissör som vet hur man bygger upp spänning så får man The Reef. Det bästa är att det verkligen känns som om man är där i vattnet med karaktärerna; jag kände paniken och ångesten precis som de gjorde. Det byggs upp mycket känslor innan det avslöjas vad som är under ytan och filmen bjuder på några av de mest realistiska och skrämmande hajattacker som jag sett. Det fokuseras inte på kroppsdelar och blod, utan det är den isande skräcken och isoleringen som det är fokus på.

Karaktärerna är lite småtypiska och man har tidigare sett filmer i samma stuk som Open Water, men denna lyckas bättre eftersom filmen har ett mål och det finns en chans för de inblandade att överleva, till skillnad från Open Water. Filmens slut är en nagelbitare och det hela blir ännu obehagligare av att filmen faktiskt är baserad på en sann historia. The Reef bjuder på stor mängd spänning och terror, gillar du inte hajar lär du drömma mardrömmar länge. Det blir en stark trea.

3/5

Action:

Filmens specialitet: hajar - 3