Recension: The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning

The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning

Repulsivt

Den här uppföljaren fungerar som en prequel till remaken som släpptes år 2003 och utspelar sig innan händelserna i den filmen. Bröderna Eric och Dean åker ihop med sina tjejer Chrissie och Bailey på en resa innan de ska till Vietnam för tjänstgöring, men efter en skrämmande olyckshändelse hamnar de i händerna på traktens störda sheriff som inte är vem han utger sig för att vara.

Upplägget är oförändrat från föregångaren och Leatherface barndom spolas fram under förtexterna, så när filmen börjar har ”The Beginning” redan tagit slut. Filmens titel gäller alltså i ett fåtal minuter, sen är det en någorlunda klyschig och trist story som utspelar sig. Man har vid enstaka tillfällen slängt in motiveringar till varför Leatherface blev som han blev och vad som drev hans familj till kannibalism, men det är vid ytterst få tillfällen.

Skådespeleriet är i bästa fall mediokert och känslan, spänningen samt den otäcka aura som remaken skapade är som bortblåst; istället har man öst på med våld. Motorsågen är i full gång och blodet sprutar, tänder slås ut och kossor blir överkörda vilket bara är repulsivt istället för skrämmande. Äckelfaktorn är hög och många slag, hugg och smällar utdelas till de olika karaktärerna så allt annat hamnar i bakgrunden.

Det är tråkigt att filmen inte lyckas leva upp till föregångarens nivå, men några element har man lyckats få med; det läckra fotot känns igen och den obehagliga musiken påminner om företrädarens hemskheter. Synd att man inte lagt ner så mycket energi för att skapa just hemskheter i denna och bara satsat på blod och våld. Det blir en svag tvåa.

2/5

Filmens specialitet: äckel – 4