Recension: Conan The Barbarian

Conan The Barbarian

Testosterondränkt kalkon

Jag har inte sett originalet med Arnold, men jag är fullt medveten om att detta är en remake av en omtyckt actionrulle från 80-talet. Conan (Jason Momoa) föds under de värsta omständigheterna och när han är en ung pojke mördas hans pappa framför hans ögon. Många år senare får vi se vuxna Conan, en vild och fåordig muskelknutte som ger sig ut för att hämnas sin far. Hämnden blir tuff och resan kompliceras av den vackra Tamara (Rachel Nichols) som stjäl Conanas hjärta.

”Hjärndöd, ultravåldsam action med hög underhållningsvärde – dessutom i 3D”. Det var mina förväntningar när jag satte mig i biosalongen, men de blev lika krossade som Conans fiender i filmen. Fruktansvärt skådespeleri, pinsamt manus och sönderklippta actionscener är endast tre av många punkter som brister genom filmens gång; vad är grejen med karaktärer som tittar upp mot skyn och skriker dramatiskt? Och säg mig, varför vågar man använda 3D-formatet när det inte bjuds på en enda 3D-effekt?

Som sagt är skådespeleriet som tortyr; torra repliker varvas med överspel och förvånansvärt idiotiska beslut. Momoa ser ut att ha bott i gymmet och han spottar ut replikerna med sin mest manliga och grova stämma; alla män i filmen är testosterondränkta karaktärer som suktar efter att få slå in skallen på någon. Nichols fungerar som sidodekoration och tillsammans med Momoa skapar hon den mest omotiverade sexscenen i årets filmhistoria. Effekterna är fula och oinspirerade för att inte tala om actionscenerna som man sett förr, sisådär tusen gånger.

Jag har helt enkelt inget bra att säga om filmen och tycker synd om de människor som jobbade med filmen i hopp om att skapa något bra. Eller dem som verkligen trodde att detta var bra, eller filmbolaget som godkände det slutgiltiga resultatet. Det är på tiden att Hollywood lär sig skillnaden på bra filmer och inkomstbringande filmer, och i detta fall är Conan The Barbarian inget av dessa två nämnda alternativ med tanke på dess gigantiska floppande.

1/5

Action: 1

Filmens specialitet: barbarisk hämnd - 1