Recension: Drive Angry

Drive Angry

Grym sidekick lyfter rullen

Nicolas Cage som på senare tid gjort allt mer tveksamma karriärsval dyker återigen upp i en b-film fast lyxigare paketerat i 3D. Nu spelar han Milton, mannen som rymmer från helvetet och kommer till jorden för att hämnas sin dotters död och rädda sitt barnbarn från att slaktas av en störd sekt som vill förvandla jorden till helvetet. Han får även sällskap i form av hetingen Piper (Amber Heard) som lånar sin bil till honom. Efter sig har han en snubbe vid namn revisorn (William Fichtner) och framför sig hämnd. Låt jakten börja!

Har ni sett sådana filmer där hjälten jämt och ständigt måste rädda sin kvinnliga sidekick? Eller att filmens klimax går ut på att hjälten ska rädda kvinnan ur en dödlig fälla? Inte här. Amber Heard är grym som tuff sidekick som sparkar, boxas och skjuter sönder folk. Det är verkligen en fröjd för ögat och hjärnan när man slipper oroa sig för kvinnan i filmen. Cage är vrålsur, bitter och ser ut som om han ätit något riktigt äckligt. Replikerna väser han ut utan större inlevelse medan Fichtner bokstavligen äger varje sen han syns i.

Detta är en våldsam film; kroppsdelar flyger av, det boxas sönder och skallben används som ölglas. Det bjuds på en del naket och Milton hinner även ge en brud hennes livs knull innan film når sin klimax. Underhållningsvärdet är högt, det är överdrivet och så sjukt over-the-top att det blir löjligt, men det är gjort med glimten i ögat, utan att ta sig själv för seriös. Ska jag vara seriös får filmen en etta, men om jag betygsätter med glimten i ögat blir det en svag trea tack vare dess höga underhållningsvärde. Jag hade inte tråkigt en enda sekund.

3/5

Filmens specialitet: sanningen - 5