Recension: Mission Impossible: Ghost Protocol

Mission Impossible: Ghost Protocol

Snyggt, snabbt och skojigt

När IMF blir utpekade för att ligga bakom ett terrordåd i Kremlin blir Ethan Hunt (Tom Cruise) och hans team pressade till att komma på en plan som kan rentvå deras namn. Vid sidan om detta försöker de stoppa Kurt Hendricks (Michael Nyqvist), en terrorist som vill starta ett kärnvapenkrig. Det visar sig även att en person i Hunts team, William Brandt (Jeremy Renner), döljer mörka hemligheter.

En fjärde del i en actionserie levererar oftast inte – speciellt inte om huvudrollsinnehavarens stjärnstatus sakta men säkert börjat dala. Regissören Brad Bird lyckas med det omöjliga: han har skapat två spännande, roande och actionfyllda timmar utan att använda sig av svårföljd story eller dra alldels för många parareller till de tidigare filmerna. Det är ren och skär popcornunderhållning när det är som bäst helt enkelt.

Cruise ålder börjar hinna ikapp honom, trots det står han för sina egna stunts och en rad mycket imponerande actionscener. Trovärdigheten dalar och det är många högteknologiska prylar som används vilket är en del av seriens charm, frågan är bara hur långt man kan töja gränserna. Simon Pegg och Paula Patton är två mycket välkomna tillskott i serien som jag hoppas få se mer av, den som dock stjäl hela filmen är Jeremy Renner som glänser igenom varenda scen.

Effekterna är välgjorda och påkostade utan att gå till överdrift, actionscenerna dramatiska och Michal Nyqvist ganska färglös som skurk. Han får ytterst lite tid till att synas och agera så hans bakgrundshistoria skummas bara snabbt igenom. Trots detta blev jag positivt överraskad och mitt betyg hamnar någonstans mellan en trea och en fyra, troligen en väldigt stark trea.

3/5

Filmens specialitet: klättra på världens högsta byggnad - 5