Recension: [REC] 3 Génesis

[REC] 3 Génesis

Flams och komik… Är detta [REC]?

Efter två väldigt framgångsrika filmer valde regissörerna Paco Plaza och Jaume Balagueró, som regisserat del ett och två tillsammans, att göra varsin uppföljare. Först ut är Paco Plaza som nu flyttat historien till en helt ny miljö; paret Clara (Leticia Dolera) och Koldo (Diego Martin) är mitt uppe i sitt bröllop tillsammans med hundratals gäster. Häpnadsväckande nog blir dagen allt annat än lycklig då gästerna smittas av något okänt och börjar äta varandra istället för bröllopstårtan… Mer tid lägger man inte på storyn vilket resulterar i att detta kunde ha varit vilken B-skräckis som helst.

Det är klart att Plaza inte är den vassaste av duon som tidigare gett oss en av tidernas mest effektiva skräckfilmer och även en av de mest lyckade uppföljarna. Allt som kännetecknar de två föregående filmerna har lämnats åt sidan; ingen skakig kamera, ingen tryckande panik och inga som helst skrämselmoment. Det är tvärtom fullt av festliga ögonblick och repliker som är allt annat än komiska och bara förlöjligar det som de tidigare filmerna så omsorgsfullt byggt upp. Karaktärerna glöms så fort de lämnar skärmen och inga scener eller händelser är minnesvärda, rörande eller speciellt obehagliga.

Handlingen verkar utspela sig samtidigt som de två andra filmerna, man får varken svar på några frågor eller någon vidare förklaring till vad denna så kallade ”virus” innebär. Det som gjorde mig mest besviken är att det finns så många klichéer som man undvikit tidigare i serien, men som här bockas av en efter en. Det är inte skrämmande, spännande eller ens särskilt intressant. Några vidriga scener får man ändå till, men det känns oftast påtvingat och omotiverat. När bruden river av halva bröllopsklänningen och går loss med motorsåg kan jag inte göra annat än att höja på ögonbrynen och undra vad fan Plaza sysslat med.

Skådespeleriet är alltigenom skapligt och det är kul med lite nya miljöer än det dunkla hus som hemsökt alltför många av mina mardrömmar. Den skakiga kameran som passar bra för lågbudgetsfilmer finns med i små delar, annars är det filmat som en ”riktig” film och det gynnar inte rullen, det ser oftast obeskrivligt B och billigt ut. Jag hoppas Balagueró avslutar med en bättre fjärde del som sägs fortsätta direkt efter del två, men som skippar den handburna kameran. Tills vidare får Génesis en mycket svag tvåa.

2/5

Skräck: - 1

Skådespeleri: - 2