Recension: The Adventures Of Tintin

 

The Adventures Of Tintin

 

Inte en tråkig sekund

 

Vi som bor i Europa är väl insatta i Tintins äventyr och många av oss har vuxit upp med det, till skillnad från den ständigt undrande publiken i USA. När jag hörde att Tintin skulle filmatiseras i en animerad tappning blev jag snabbt fördomsfull och dömde filmen till döden – något som jag får ta tillbaka. Det hela börjar när Tintin köper en miniatyr av en båt som han fattar tycke för; miniatyren innehåller en hemlighet som leder till en skatt, något som andra också är intresserade av.

 

Att filmen är animerad har gett skaparna möjlighet att bygga upp scener och ta ut svängarna sisådär tio gånger mer än vad en vanlig spelfilm hade tillåtit. Inte nog med att det är krispig bild och härligt djup i scenerna, utan det är så mycket inspiration och detaljer som överöste mig att jag stundtals satt och bara gapade. Otroligt välgjorda actionscener nästan bråkar om att få vara med i bild och det är snuskigt underhållande att få uppleva och vara med i svängarna när Tintin och Captain Haddock drar ut på äventyr.

 

Storyn i sig är ganska lätt att följa vilket i sin tur resulterat i att filmen inte har en enda lugn sekund; det får tiden att bara flyga iväg. Animeringen är bokstavligen perfekt och John Williams har skapat briljanta melodier musikmässigt – jag som inte såg fram emot filmen blev fullständigt tagen av dess härliga fart och effektfulla actionscener. Det blir en stadig fyra till The Adventures of Tintin och jag hoppas på en (eller flera) uppföljare.

 

4/5

 

Foto: 5

Skratt: 2

Musik: 4

Skräck: -

Action: 5

Effekter: -

Skådespeleri: -

 

Filmens specialitet: Tintins äventyr - 4

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt

 

TRAILER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0