Recension: Snow White & The Huntsman

Snow White & The Huntsman

Två mycket olika akter

”Spegel spegel på väggen där...” – Vem kan inte historien om Snövit? Nu i en ny och mörkare tappning än tidigare och med några förändringar för att bidra med en fräsch känsla till filmen. När Snövit (Kirsten Stewart) rymmer från slottet som onda Ravenna (Charlize Theron) styrt över, skickar Ravenna en jägare (Chris Hemsworth) för att fånga in Snövit igen. Jägaren hittar Snövit, men bestämmer sig istället för att hjälpa henne besegra den alltmer blodtörstande häxan.

Theron är som förväntat klippt och skuren för rollen med undantag från lite överspel, Stewart är även hon som väntat väldigt färglös och kraftlös i rollen som Snövit. För mig är Snövit en vacker person, något man inte kan säga om Stewart och hennes disträa uppsyn; personligen hade jag föredragit Amber Heard i rollen som Snövit. Hemsworth må vara en fin syn att vila ögonen på men även hans agerande är som bäst slätstruket och skådespelarna blandar friskt olika dialekter istället för att bestämma sig för en.

Filmens längd är 120 minuter och första akten är överraskande bra; det är medryckande, snyggt och kusligt. Det är många varelser, kryp och syner som höjer filmens ribba och effekterna är oftast välgjorda med undantag för några få. Andra akten tappar fart och förstör i stort sätt allt som den första timman byggt upp, det blir nästan som om filmen inte vill fortsätta. Klichétyngda tal och ett par skrattretande scener i slowmotion avlöser varandra och slutet förvandlas till en stor antiklimax där allt känns väldigt ”lagom”.

Det blir en trea till Snow White and the Huntsman som trots ögonblick av ren magi slarvar bort filmens potential då man inte riktigt vet vilken riktning filmen ska ta.

3/5

Filmens specialitet: Snövits äventyr - 3