Recension: The Devil Inside

The Devil Inside

Sämsta tänkbara slutet

Isabella bestämmer sig för att reda ut varför hennes mamma blev utsatt för en exorcism och dödade de tre deltagande personerna under akten. Tillsammans med en dokumentärfilmare beger hon sig till Italien där hennes mamma blivit inspärrad på ett mentalsjukhus. Ju närmare sanningen hon kommer desto tydligare blir bevisen på att det handlar om något övernaturligt och inte psykiska problem som man tidigare trott.

Filmen är ruskigt bra för sin ynka budget på $1 miljon, men som en skräckfilm som ges ut 2012 kan dess kvalité diskuteras. Efter en småspännande inledning börjar Isabella sin resa som aldrig verkar ta slut; hon pratar och pratar, träffar präster och demonutdrivare och pratar lite till. Efter ungefär 40 minuter, av filmens 80 minuter får vi träffa hennes mamma och saker och ting blir intressanta igen. Men så fort filmen börjar ta sig kommer ännu en död sekvens som tråkar ihjäl oss med sitt repetitiva tjöt.

Den sista kvarten livar upp saker och ting när man äntligen börjar förstå vad det hela handlar om, men mitt i allt tar filmen slut. Ungefär som om skaparnas budget inte räckte till mer, eller att de inte hade några idéer kvar; en riktig billig utväg helt enkelt. Filmen har ett par fungerande hoppa-till-scener, dock så saknar den originalitet och isande skräckmoment. De få spännande scener som syns till förstörs ofta av en vulgär, skrattretande dialog som innehåller allt från könsord till bröstmjölk, och filmen förtjänar inget annat än en etta, mestadels på grund av det usla avslutet.

1/5

Filmens specialitet: demoner - 1