Recension: The Cabin In The Woods

The Cabin In The Woods

Fick inte mig att tappa hakan, men…

Hur många har inte sett en skräckfilm med det mest nyttjade upplägget i historien; en grupp ungdomar drar till en stuga mitt i skogen, träffar en skum typ på vägen dit, börjar supa och festa lagom till kvällen och när det blir dags för action i sovrummet dyker en/ett galen/galet mördare/zombie/spöke upp och terroriserar dem som aldrig förr? Tänk igen. De välkända klichéerna ska få sig en känga och vi ska se vad som ligger bakom detta upplägg; The Cabin In The Woods går dit ingen annan skräckfilm gjort.

Detta är ingen skräckfilm enligt mig, det finns överdrivet många blodiga scener men det blir sällan skrämmande eller obehagligt. Däremot lutar filmen mer åt det komiska hållet vilket är välkommet, och man skrattar fler gånger än vad man hoppar till. Och redan nu kan jag säga att ju mindre du vet om filmen desto mer kommer du njuta av den. Hyllad och rosad i USA, välmottagen även här i Sverige och det resulterade i att jag förväntade mig en skräckfilm som absolut skulle få mig att tappa hakan.

Så blev det inte, och jag kände mig smått snopen (kan ju berott på de sjukt höga förväntningarna jag haft) men detta är en grymt underhållande, kul och på sitt sätt nyskapande film som är fylld med små minnesvärda detaljer, träffsäkra repliker och ett slut som man sent glömmer. Sportfånen, nörden, slampan och oskulden finns alla där och vi som kan skräckfilmer har något utöver det vanliga att se fram emot, men som helhet blir det en stark trea till The Cabin In The Woods som inte riktigt levererade det jag hade tänkt mig.

3/5

Skratt: 4

Filmens specialitet: vad är hemligheten bakom skräckisar? - 4