Recension: Resident Evil: Retribution

Resident Evil: Retribution

Våldsamt underhållande

Fyra filmer senare är det dags för det femte kapitlet i Resident Evil serien som varken är nödvändig eller speciellt bidragande till filmserien. Alice (Milla Jovovich) blir tillfångatagen av Umbrella Corporation och måste ta sig ut ur deras enorma anläggning som är byggd under vatten (!!). Det blir en kamp mot klockan och muterade varelser som utspelar sig i världens alla hörn tack vare Umbrellas återskapande av kända miljöer från olika länder. Samtidigt får Alice hjälp från utsidan av anläggningen, men vem ligger bakom det?

Resident Evil serien är numera känd som hjärndöd men underhållande zombieaction som bjuder på blod, slagsmålsscener häftiga effekter. Regissören Paul W.S. Anderson verkar vara fullständigt medveten för det läggs inte ner mer än sammanlagt tio minuter för att berätta handlingen (och det inkluderar även handlingen från de fyra tidigare filmerna). Resten av filmen är fullproppad av action, skräck och andra härligheter. Det är våldsamt underhållande och filmens 95 minuter bokstavligen flyger förbi; häftig action, snygga brudar och olika sorts monster löper amok och ger inte tittaren en enda lugn sekund.

Om man vet vad som serveras lär man bli nöjd och belåten, tror man att del fem kommer bryta trenden och bjuda på djup handling, karaktärsutveckling eller bra skådespeleri kan man skippa filmen. Sienna Guillory som spelade Jill Valentine i film två (och även syntes bland eftertexterna i del fyra) dyker upp; tråkigt nog är hennes skådespeleri bland det sämsta jag skådat. Resident Evil: Retribution är en film för fansen och fungerar utmärkt som en skön actionrulle att spendera sin söndagskväll till; det blir en trea och jag hoppas nästa film blir sista i serien.

3/5

Filmens specialitet: så mycket action som möjligt under 90 min – 4