Recension: 300: Rise of an Empire

300: Rise of an Empire

Nya strider, samma story

Första 300 blev Gerard Butlers genombrottsfilm och satte honom på kartan i Hollywood. 8 år senare är det dags för en uppföljare som varken regisserats av originalets Zack Snyder eller har Butler i huvudrollen. Här får vi istället följa Themistocles (Sullivan Stapleton) och se hur han och hans arméer pararellt med första filmens story strider mot Xerxes och hans oändliga armé, ledd av Artemisia (Eva Green).

För att få en fräschare feeling i uppföljare har man bytt ut alla snustorra strider på mark och ersatt de med stormiga, mörka och oerhört regniga/dimmiga strider ute till havs vilket i sin tur begränsar utbudet av action en hel del. Dessa filmer ser man varken för story eller agerandet så jag kände mig smått uttråkad när inte ens actionsekvenserna kunde hålla mitt intresse uppe. Blod? Ja. Våld? I mängder. Slow-motion? Halva filmen. Underhållningsvärde? Meh...

Känns att man som regissör måste misslyckas rejält för att med $110 miljoner och dagens teknik inte kunna producera 90 minuter film som endast går ut på svärdfajter och hålla kvar intresset hos publiken. Med ett manus som endast går ut på att upprepa sig själv och berätta hur mycket grekerna älskar sitt land och en blek huvudkaraktär som ägs av Eva Greens Artemisia är denna uppföljare en besvikelse. Green njuter av varje sekund liksom jag när hon är med på bild, men något är fel när man börjar heja på fienden istället för filmens hjälte.

300: Rise of an Empire får en svag tvåa och om en tredje film skulle göras hoppas jag striderna tas tillbaka till land och en bättre casting sker.

2/5