Recension: 2012

2012
2012

Suveräna effekter varvas med korkad dialog

Roland Emmerich, mannen bakom filmer som Godzilla, The Day After Tomorrow och 10.000 BC är nu vid detta laget mästare på effekter och användningen av det, speciellt när det kommer till att förstöra världen. Enlig mayafolkets kalender inträffar världens slut i december 2012, och av detta har Emmerich gjort en film på ca 160 minuter. Man får följa en hel del folk genom filmen, en splittrad familj (som lär sig en viktig läxa under filmens gång), presidenten och hans dotter, olika forskare och en hel drös med människor som dyker upp här och där. Till början är det förvirrande, men sen faller allt på plats.

Något som dock inte faller på plats är jorden; kontinenter byter plats, tsunamis kör rent hus, vulkaner sprutar glatt, jordskorpan ger vika i tid och otid, för att inte tala om landmassorna som sakta men säkert sjunker ner i havet. Allt detta är fantastiskt gjort, gång på gång kände jag hur paniken vällde över mig när jag satte mig i karaktärernas situation. Aldrig har jordens undergång sett festligare ut. Stämningen förstörs dock av den idiotiska dialogen, som inte passar in för fem öre. (Som meningen innan, om hur festlig jordens undergång ser ut. Sen när ser jordens undergång festlig ut?) Vad tänkte Emmerich när han skrev manuset? Varför är det så många olämpliga skämt med, när jorden bokstavligt talat faller ihop? Jag ser inte det roliga.

Ibland känns det som om filmen skiftar mellan seriös drama och flummig parodi. Denna känsla stärks av det ojämna skådespeleriet. När karaktärerna inte reagerar på vad som sker omkring dem blir det svårt att ta filmen seriöst, men samtidigt, ska filmen tas seriöst? Det är upp till publiken. Det bjuds dock på spänning och underhållning nästan genom hela filmen, mot slutet blir det lite upprepande. 20 minuter kortare film hade inte alls skadat. Det blir en trea till 2012.

3/5

Filmens specialitet: förstöra världen - 5