Recension: Julie & Julia

Julie & Julia

Matigt och tjatigt

Julia (Meryl Streep) är en mattokig, tjatig och ovanligt stor kvinna som älskar att laga mat, äta mat och servera mat. Hon flyttar tillsammans med sin man till Frankrike, där hon får smaka och uppleva alla delikata maträtter som frankrikes kultur har att erbjuda. Medan hennes man jobbar med politik bestämmer hon sig för att gå en matlagningskurs, där hon lär sig att tillaga olika rätter. Detta leder till att hon så småningom kommer i kontakt med några andra amerikanska kvinnor, och tillsammans bestämmer dem sig för att ge ut en kokbok för alla amerikaner som vill lära sig att tillaga fransk mat.

Julias historia utspelar sig i dåtid, samtidigt får man följa Julie (Amy Adams), som dag in och dag ut jobbar med att sitta på ett konstor och ta emot samtal. Julies historia utspelar sig i nutid, och hon kommer över Julias kokbok, och bestämmer sig för att tillaga alla recept som finns i boken inom loppet av ett år. Som grädde på moset bestämmer hon sig även för att blogga om matlagandet och skriva om hur det går, om hon lyckas eller inte. Det blir en evig kamp mot klockan, för att inte tala om sitt liv i helhet.

Detta är en må bra film utan dess like. Meryl Streep ger järnet och bjuder oss på ett spel som sällan skådats på vita duken. Hon är som alltid, helt fantastisk och varje scen med henne är en fröjd för ögat. Även Amy Adams strålar, men blir lätt undanknuffad av Streep som bokstavligt talat äger varenda scen hon är med i. Det är mycket mat, mycket ätande och en hel del matlagning, så se inte filmen med tom mage. Från början till slut kan jag inte göra annat än att bara le, och till slut mår man så bra att man inte vet vart man ska ta vägen. Dock lyfter aldrig filmen som helhet, utan mycket är bra tack vare starka skådespelarinsatser. Det blir en stark trea till Julie & Julia.

3/5

Filmens specialitet: Matlagning - 4