Recension: Dear John

Dear John

Som spunnet socker doppad i skit

John (Channing Tatum) är soldat. Han är tystlåten, omedvetet sexig och har ett mörkt förflutna, för att inte tala om ett icke existerande förhållande med sin problemtyngde pappa. Savannah (Amanda Seyfried) är söt, godhjärtad och nästan oskuld, för att inte tala om att hon varken röker eller dricker (eller lever alls). Under en sommar träffas dessa två personer under två veckor och blir kära. Och då menar jag inte som en sommarfling, utan de faller ner för berg och klippor och blir totalt förälskade i varandra, så när John ska iväg och skapa ordning i Afghanistan lovar han henne dyrt och heligt att han ska skriva brev till henne och berätta allt han upplever.

Första tjugo minuterna är de två veckor då dessa duvor faller för varandra, resten av filmen skildras genom tid och rum, genom brev och bristande manus som är så sockrigt och omodernt att jag ville skrika och dö av sockerchock. De bekräftar för varandra att deras hjärtan, tankar och drömmar är hos varandra att det enda dem har gemensamt är månen, för den ser likadan ut vart man än är (no shit?). När John bestämmer sig för att förlänga sin tid som soldat blir Savannah förstörd och trubbel uppstår i paradiset. Hon får reda på det under en av hans lediga helger, då han är tillbaka i hennes armar och istället för att säga ”din jävla idiot, jag har väntat ett år och orkar inte vänta två år till” säger hon inget, utan blir kåt och har sex med honom istället.

Mot slutet kommer filmens lilla överraskning, som är så omotiverad och dålig att jag börjar undra om Lasse Hallström (som är filmens regissör) med mening vill tortera publiken. Inte nog med att han bygger upp hela filmen på fluff och sockervadd, utan nu doppar han ner fluffet i färskt hundskit och förstör hela filmen. Visst att storyn är baserad på en bok, men det är även Dagboken som betraktas som en av de bästa filmatiseringarna av en romantisk bok någonsin  – till motsatsen av Dear John, som ekonomiskt klarade sig bra men kvalitémässigt sjunker in till jordens mittkärna. Betygsettan är solklar.

1/5

Filmens specialitet: socker - 5