Recension: Easy A

Easy A

Smart, rapp och rolig

Olive (Emma Stone) är en smart och söt tjej som går i high school utan större bekymmer. När Olive och en av hennes tjejkompisar står och diskuterar vad hon haft för sig under helgen får hon för sig att skämta till det, och hon säger att hon träffade en kille som hon förlorade sin oskuld med. Nyheten om att hon förlorat oskulden sprids runt i skolan fortare än hon någonsin kunde ana och ganska snart går det upp för henne att ingen uppfattat att hon skämtat. Så därför spinner hon vidare på ryktet och följder upp det hela med ännu fler sexhistorier, och når till slut en punkt där hon blir skolans största slampa.

Detta är absolut den bästa och mest klockrena high school filmen på evigheter, nästan sedan Mean Girls kom ut. Manuset är välskrivet och smart, skådespelarna är riktigt bra i sina roller och hela storyn i sig är ganska udda. Det relativt nya stjärnskottet Emma Stone har en karisma och charm som är ständigt närvarande och en av filmens största styrkor är utan tvekan hennes insats. Det är ganska intressant att filmen tar upp ett sådant aktuellt ämne; hur långt är vi redo att gå för att folk ska tro att vi är någon annan än oss själva? Detta är det perfekta exemplaret på tjejen som är ”nobody” och vill bli någon, men lyckas bli slampan som alla snackar skit om.

Filmen har ett antal riktigt roliga scener som fick mig att skratta högt, och det är ganska många kända skådespelare som dyker upp lite överallt. Allt från Penn Badgley från Gossip Girl till till Stanley Tucci från It’s Complicated och Amanda Bynes från She’s the Man ploppar upp i diverse roller. En halvtimma innan filmen tog slut kände jag dock att den tappade fokus och originalitet, men tänker man efter finns det inte många andra sätt att avsluta en sådan film på. Det blir en svag fyra till Easy A.

4/5

Skratt: 4

Filmens specialitet: vem vill du vara? - 4