Recension: Scott Pilgrim Vs. The World

Scott Pilgrim Vs. The World

Udda film som man antingen älskar eller hatar

Scott Pilgrim (Michael Cera) träffar en tjej som han faller handlöst för. Hon heter Ramona, ändrar hårfärg med jämna mellanrum och oturligt nog har hon sju galna, farliga expojkvänner som inte vill släppa henne så lätt. När de väl får reda på att hon har fått en ny beundrare som kan bli hennes pojkvän, blir det kaos. Nu måste Scott möta hennes exkillar, en och en, för att göra upp och visa hur långt han är beredd att gå för tjejen han vill ha. Det blir en farlig kamp på liv och död som påminner väldigt mycket om ett datorspel.

Detta är en mycket udda film som är väldigt speciell. Allt från konceptet och upplägget, till det visuella och klippningen är smått mystiskt och irriterande. Bara själva taglinen är ”an epic of epic epicness” och genom att ha läst det ska man förstå om filmen tilltalar en eller inte. Regissören är Edgar Wright som ligger bakom Shaun of the Dead som jag har oerhört svårt för och Hot Fuzz, som är en förbättring mot Shaun of the Dead. Tyvärr faller Scott Pilgrim Vs. The World i samma kategori som Shaun of the Dead.

Jag tilltalades inte av något alls under filmen och ska jag vara helt ärlig fann jag rullen aningen seg och töntig. Dess speciella stil sticker ut på ett dåligt sätt och effekterna är som tagna ur ett tv-spel (vilket är meningen), men det förklarar inte varför det är så oerhört tråkigt och trist att se den bleka huvudrollsinnehavren Michael Cera slå ner folk. Jag kan dock inte förneka att konfronteringar mellan Scott Pilgrim och Ramonas ex var helt utan sina moments samt några välkända skådespelare som dyker upp i biroller kryddar upp filmen en aning. Det blir en stadig tvåa till Scott Pilgrim Vs. The World.

2/5

Filmens specialitet: livet är ett tv-spel - 3