Recension: The Next Three Days

The Next Three Days

Starka prestationer i ljummen story

Paul Haggis som för några år sedan tog världen med storm med sin briljanta Crash (som dessutom vann flera Oscar) är tillbaka, nu tillsammans med Russell Crowe och Elizabeth Banks. Crowe spelar John, en familjefar som bor tillsammans med sin fru Lara (Banks) och sin son. En morgon när de sitter och äter frukost stormas deras hus av poliser och de tar fast Lara misstänkt för mord. Flera år senare sitter Lara fortfarande inne, medan John är övertygad om att dem har tagit fel person och att hon är skyldig. Han försöker därför få ut henne ur fängelset, under vilka omständigheter som helst.

Första halvan av filmen är gripande och kan klassas som drama, och det är just här som Haggis styrka ligger. Han vet vad han gör, likaså Banks och Crowe som bjuder på mycket bra skådespeleri, vilket är en av filmens höjdpunkter. Det är rysligt bra att se Crowe som förvirrad familjefar som desperat försöker rädda sin fru. Filmens andra halva byter spår och blir actionfilm, där spänningen och den krypande känslan av att vara jagad ständigt är närvarande. Den här delen brister på många ställen, både i logiken och upplägget; det märks klart och tydligt att Haggis inte har lika stor erfarenhet här.

Filmen stora fördel är att Crowe spelar huvudrollen och att han ensam lyckas bära upp en film på axlarna. Annars vinglar storyn lite ostadigt, eftersom det finns liknande filmer och även serier (Prison Break) som rent action och spänningsmässigt bjuder på mer, fast sämre på dramahållet, vilket The Next Three Days styrka ligger i.

3/5

Filmens specialitet: vad gör man inte för sin älskade - 4