Recension: Titanic

Titanic

En maffig film som imponerar än idag

Jag såg om James Camerons Titanic och den imponerade minst lika mycket som första gången. En tre timmars lång resa som omöjligen lämnar någon oberörd. Det finns troligen inte en enda kotte som inte sett filmen, eller åtminstone hört talas om den. Filmens första halva spenderas för att presentera Titanic, vilket jag personligen inte kan få nog av. Det är en enorm tillfredsställelse att få se det enorma fartyget påbörja sin jungfruresa som dessvärre blir dess sista. Man har lyckats skapa fartyget lika levande och naturlig som om hela filmen vore en dokumentär.

En stor del av tiden läggs också ner på att presentera filmens två viktigaste karaktärer, Jack, den fattiga killen med målartalanger samt Rose, den rika överklasstjejen som ingen verkar förstå… Tills Jack dyker upp. Redan nu börjar man ana ugglor i mossen. Undra hur det kommer sluta? Visst, kärlekshistorien som tar upp första halvan av filmen är otroligt förutsägbar och icke-nytt, men den är lika underhållande som rolig att följa. Cameron har här glimten i ögat och ger oss en stor dos av humor och underhållning. Kemin mellan Kate Winslet och Leonardo DiCaprio är glödande och dem passar utmärkt. I stort sett har karaktärerna prickats in av helt korrekta skådespelare och allesammans gör bra och trovärdiga prestationer.

När det kommer till andra halvan av filmen byts spåret från romantiskt drama till katastrofdrama. Än idag, 13 år efter att filmen kom ut, kan man inte låta bli att förundras och imponeras av dess effekter. Det är fruktansvärt realistiska scener man får bevittna när Titanic är på väg mot sin undergång och det lämnar ingen oberörd. Här skildras skräck, panik, desperation och de olika klasserna i samhället på ett ytterst tydligt sätt som inte undgår någon.

Cameron har även utnyttjat alla de olika situationer man kan bli utsatt för under en sådan katastrof och visat dem. På sina håll är det riktigt spännande och klaustrofobiskt, men även sorgligt, tragiskt och oerhört välgjort. Inte konstigt att det fortfarande räknas som en av historiens dyraste filmer, det är påkostat hela tiden och trovärdigheten släpper aldrig taget. Filmens musik är helt underbar, temat är bland de bästa som gjort för en film och genomsyrar filmen från den första filmrutan. Cameron har utan tvekan skapat en klassiker som man kan se om och om igen. Och imponeras varje gång.

4/5

Filmens specialitet: Titanic - 5