Recension: Sex and the City 2

Sex and the City 2

Bättre än originalet

I uppföljaren till den pengamässigt framgångsrika Sex and the City får vi återigen bekanta oss med tjejerna. Nu har Carrie återigen ett problem, hon känner att hon och Mr. Big håller på att bli som ett gammalt gift par som inte gör något nytt längre. Alla dagar är likadana och hon blir trött på att varje dag äta hämtmat, se på tv på samma gamla soffa och inte ändra på rutinerna. Så när Samantha dyker upp med erbjudandet om att åka till Abu Dhabi blir det ett perfekt tillfälle för Carrie och tjejerna att komma iväg från vardagsstressen och få ordning på sina personliga liv.

Ja, storyn är som föregående film inte i fokus här. Carries klagomål över ett bättre liv är dock helt omotiverat, hon lever och bor som en drottning, att hennes man vill äta hämtmat eller se på TV kan hon fan ta och stå ut med. Om hon tycker att det är ett problem, har hon inte vart med om mycket i sitt liv. Så det är smått töntigt, tills tjejerna kommer iväg. Det bjuds på mycket humor, mycket Samantha och återigen, mycket Samantha. Minst hälften av filmen bärs upp av henne och två tredjedelar av skämten är det hon som står för. Mycket creed till henne.

De övriga hänger på och bjuder då och då på ett skratt. Det är mycket kläder, lyx och män (straighta & gay) i fokus, det är underhållande och till stora delar så dåligt att filmen blir bra. Rent filmiskt är detta värdelöst, uselt och skulle klassas som skräp, men det finns ett visst underhållningsvärde som håller sig igenom hela filmen. Vissa sekvenser känns som utfyllnad, medan vissa är så klockren att man inte kan göra annat än att garva. Det blir en trea till Sex and the City två, som är bättre än ettan, men som mottagits sämre.

3/5

Filmens specialitet: Samantha - 4