Recension: Brothers

Brothers

Gripande och välspelat om konsekvenserna av krig

Natalie Portman, Jake Gyllenhaal och Tobey Maguire. 3 av Hollywoods hetaste A-list skådisar i en och samma film, som är en remake på den danska filmen ”Bröder”. Jag har inte sett originalet, men däremot var remaken en film som berörde och chockade. Sam (Maguire) och Grace (Portman) spelar ett lyckligt par och har två små döttrar tillsammans. Under samma vecka som Sam skickas till Afghanistan för tjänstgöring, släpps hans bror Tommy (Gyllenhaal) ur fängelset. Efter en gemensam familjemiddag får man följa dessa två bröder, i två olika delar av världen och vad som korsar deras väg.

Det är en hjärtskärande film som är väldigt förutsägbar, men samtidig väldigt ärlig. Jag kan tänka mig att det som sker i filmen händer på samma sätt i verkligheten. Sanningen kan man inte ändra på, vilket filmen inte gör. Detta är i ”Brothers” fall ett stort plus.

Maguire visar sin riktiga sida som skådespelare, nu när han inte behöver gå klädd i trikå och svinga sig genom höga, animerade byggnader. Han överraskar, övertygar och öser (notera de tre ö:erna) på med allt som han fick hålla inne i Spider-Man. Portman är bra som alltid, och Gyllenhaal gör en ganska monoton men hållbar satsning som Maguires badboy-bror (notera de tre b:erna). Filmen som helhet lämnar ett stort avtryck och lämnar åskådaren med mycket att tänka på. Vad gör krig med människan? Är döden ibland bättre än livet? Vad skulle du göra för att få se din familj igen?

Detta är även en film som obemärkt kommer visas på bio, och om två månader stå på filmhyllan i närmaste filmbutik. En liten pärla, som slår det mesta som visas på bio just nu. Rekommenderas!

4/5

Filmens specialitet: Frågeställningar om livet - 4