Recension: 500 Days of Summer

500 Days of Summer

Charmigt värre

Tom (Joseph Gordon-Levitt) jobbar på ett kontor där man gör olika hälsningskort, och precis som man kan föreställa sig är det ett ganska tråkigt jobb. Men hela hans tillvaro vänds upp och ner när en ny, söt tjej vid namn Summer (Zooey Deschanel) börjar jobba där. Från det första ögonblick som han ser henne faller han som från skyarna – hon är tjejen han väntat på. Efter närmare bemötande märker han att Summer inte alls är en tjej som är ute efter kärleken eller ett förhållande överhuvudtaget. Därför bestämmer han sig för att bli hennes vän, men det visar sig vara svårare än vad han trott. Hur ska han få tjejen som inte är ute efter något seriöst, men som stulit hans hjärta?

Det bästa med filmen är hur historien berättas. Dessa 500 dagar kastas om och vi får se hur de olika dagarna, lite huller om buller, såg ut för Tom och Summer. Vi har även en så kallad ”voice over”, som fyller historien där det behövs. Det är en mycket gripande och fin historia om en kille som blir kär i en tjej som inte känner samma sak tillbaka. Levitt och Deschanel har fin kemi tillsammans och det finns många roliga och mysiga scener. Jag satt med ett stort leende genom hela filmen (nästan, för den är sorglig också) och njöt av att se en film där de typiska könsrollerna är ombytta.

Det som får filmen att sticka ut ur mängden är berättartekniken och slutet, som inte är ett typiskt slut för en film i denna genre. Samtidigt som filmen är väldigt ärlig angående ämnet, lyckas man få med en gnutta udda inslag, och det älskade jag. Det blir en stadig fyra till 500 Days of Summer.

4/5

Filmens specialitet: berättarglädje - 4