Recension: Splice

Splice

Originell inledning som snabbt urartar

Clive (Adrien Brody) och Elsa (Sarah Polley) är två forskare som jobbar med kloning och celldelning av olika slag. De lyckas sätta ihop DNA från olika djur till att skapa ett nytt, och när försöket ger resultat vill de gå steget längre för att göra försöket på människor. Detta förslag avslås, men Clive och Elsa fortsätter med sina planer i största hemlighet. De lyckas skapa en människa med inslag av andra djur och när de väl blir tvungna att ta hand om varelsen inser de snabbt att de inte borde ha lekt med naturens lagar.

Detta är en intressant film som jag följt under en längre tid, och nu när jag till slut fick se den hade jag ganska höga förväntningar, speciellt med tanke på vem regissören är, samt att Adrien Brody sällan gör dåliga filmval. Som publik förstår jag inte varför Clive och Elsa fortsätter att ta hand om varelsen när den redan i tidigt stadie gett intrycket av att vara farlig. Samtidigt håller sig storyn ifrån det typiska ”galen forskare skapar monster”-spåret och lyckas forma sin egen väg, vilket leder till att vi får lära känna karaktärerna och även varelsen på nära håll.

Denna varelse är datoranimerad och i takt med att den växer blir den mer och mer lik en människa, och datoranimationen blir mindre och mindre. Tur det, för de scener som innehåller mycket animation ser inte så välgjorda ut (kan bero på den lilla budgeten) och i längden får filmen en väldigt fejkad känsla. Skådespeleriet är bra, men kemin mellan Brody och Polley existerar inte och mot slutet blir filmen otroligt förutsägbar och typisk, för att inte tala om en viss scen som helt saknat uppbyggnad för att ge trovärdighet.

Det är synd att Splice blev som den blev, för detta kunde ha blivit något riktigt bra, men istället blir det en halvfärdig soppa.

2/5

Filmens specialitet: konstgjord människa - 3