Recension: Buried

Buried

90 minuter begravd i en träkista

Paul Conroy (Ryan Reynolds) är en lastbilschaufför som jobbar i Irak med att transportera förnödenheter till olika stationer. Enda anledningen till att han har tagit jobbet är eftersom han behöver pengarna för sin familj. En dag vaknar han upp i en kista med en tändare, en halvt laddad mobil och lite andra saker. Efter ett tag inser han att han är levande begravd, men frågan är varför? Av vem, och hur han ska han rädda sig? Det blir en kamp mot klockan, mot klaustrofobin och mot sitt eget psyke då Paul försöker rädda sig ur mardrömssituationen.

Det första jag vill säga är att hela filmen utspelar sig i en kista. Vi får spendera 90 minuter tillsammans med Paul innan filmens upplösning avslöjas, och dessa 90 minuter är ur olika vinklar i kistan. Vi får lära känna Paul och hans omgivning genom de olika samtal som han ringer och det bjuder på allt från frustration till sorgliga samtal som griper tag i publiken. Filmen bygger upp spänningen skickligt, ger oss något att tänka på då man lätt sätter sig själv i Pauls situation – vad hade jag gjort då?

Det är även intressant att se hur omvärlden reagerar för att rädda Paul och vad Paul får gå igenom nergrävd i sin ensamhet. Reynolds gör en av sina bästa insatser genom sin karriär och det är kul att se han i en seriös film till skillnad från hans tidigare komedier. Jag ger filmen en stadig fyra, eftersom jag blev skrämd, fick panik, blev gripen och överraskad av slutet samtidigt som jag inte hade tråkigt en enda minut, trots att hela filmen utspelade sig i en kista. Riktigt grymt att lyckas med en sådan bedrift.

4/5

Filmens specialitet: klaustrofobi - 5