Recension: Eat Pray Love

Eat Pray Love

Uppiggande och färgglatt

Liz Gilbert (Jula Roberts) är trött. Hon är trött på sitt äktenskap, på sitt jobb, på sina vänner och på sin livsstil. Hon vill känna sig levande, fräsch och hel igen, hon vill känna sig fri och komma till rätta med sitt inre jag. Känner du igen dig? Då är detta en film för dig. Liz bestämmer sig slutligen för att lämna allt och alla och ge sig ut på sitt livs äventyr, som tar hennes genom Italien och sen till Indien, för att slutligen slå sig till ro i Bali och njuta på allt det goda som livet har att erbjuda. Filmens story är faktiskt inte mycket mer än detta, och vad som händer under hennes resor.

En dramafilm i denna genre på 140 minuter kan kännas skrämmande, men faktum är att filmens lugna tempo gör att jag som publik får njuta av allt som Liz njuter av (kanske inte bokstavligt, men ändå). Precis som filmens titel handlar filmens första tredjedel mycket om mat och olika maträtter, man blir lätt hungrig av alla utmärkt filmade matscener som fyller hennes resa i Italien. I filmens andra akt blir det mycket snack om gud och att hela sig själv genom inre meditation, att försöka slå sig till ro och att faktiskt kunna sätta sig själv först. Filmen tredje, sista och faktiskt roligaste del handlar om att våga hitta kärleken och kunna älska någon, trots att man blivit sårad tidigare.

Det är en Roberts i högform som vi får följa, hon lyckas beröra mig och vem har inte känt som henne? När filmen var slut mådde jag hur bra som helst, det kändes som en 140 minuter lång dröm som sög bort alla negativa tankar ur mitt huvud. Dess färgglada, mysiga och exotiska miljöer ger filmen en härlig utomlands-känsla och musiken är sådär lagom svängig utan att bli för mycket. Filmen är baserad på en bok som jag inte läst, men jag måste klaga på att storyn var ganska ojämn och klichéfylld, för att inte tala om förutsägbar. Annars är detta en av de bättre filmer med Roberts i huvudrollen – det blir en trea till Eat Pray Love.

3/5

Filmens specialitet: njut av livets små ting - 4