Recension: En Sorts Kärlek

En sorts kärlek

En sorts film

Filmen är holländsk och baserad på en bok från Holland. Det handlar om Stijn som lever ett snuskigt liv fylld med sprit, kvinnor och sex tills han möter Carmen och blir kär. Efter en kort inledningen som visar detta slängs vi in i nästa fas, där Stijn och Carmen gifter sig, skaffar barn och flyttar ihop. De börjar ett liv som trots Stijns otrohet funkar relativt bra och de är lyckliga tillsammans. Men en dag får Carmen ett skrämmande besked som vänder upp och ner på deras tillvaro – hon har fått bröstcancer. Härifrån får vi se hur Stijn och främst Carmen tar sig igenom mardrömmen och hur sjukdomen påverkar deras relation.

Redan nu märker jag att storyn låter mycket mer gripande än vad filmen är – vilket är synd. Jag blev inte riktigt gripen förrän den sista halvtimman, men fram till det är filmen en konstig mix av allvarligt drama och kvinnofyllda fester där Stijn röjer, raggar och är otrogen gång efter gång. Det är ganska svårt att känna medlidande med Stijn när han sedan innan sjukdomen började bedra sin fru (hans hjärta är hennes men han ligger gärna med andra, enligt honom själv), så när sjukdom väl slår in och han träffar Roos, en kvinna som han blir smått förtjust i kan jag inte göra något annat än att avsky honom.

Man kan tolka anledningen till hans otrohet på olika sätt; det kanske var hans sätt att stå ut med sjukdomen, det kanske var hans sätt att hantera det eftersom han hela livet festat, knullat och bara haft kul, men samtidigt undrar jag om han någonsin hade tänkt växa upp? Filmen bjuder på många frågeställningar, men ger visar på få av dem. Skådespelarna gör allesammans ett lysande jobb och cancern framstår än en gång som den sjukdom den verkligen är, hemsk, obotbar och fruktansvärd. Slutet är riktigt bra och jag önskade att hela filmen kunde vara det, men trots detta är filmen sevärd och gripande. Det blir en svag trea till En sorts kärlek.

3/5

Filmens specialitet: otrohet & cancer - 4