Recension: The Kids Are All Right

The Kids Are All Right

Fint om relationer

Nic (Annette Bening) och Jules (Julianne Moore) är två lesbiska kvinnor som bor tillsammans; de har ett bra liv i ett fint hus, och har även två barn. En kille vid namn Laser och en tjej vid namn Joni. En dag får Laser lust att kolla upp familjens spermadonator, och tillsammans med sin syster letar han upp den som för länge sedan donerade spermier till deras mammor. En kille vid namn Paul (Mark Ruffallo), som tar en dag i taget och njuter av vardagen till fullo. I hemlighet tar barnen kontakt med honom och det leder till att de ses, och senare expanderar hela historien när Paul får en allt större roll i deras liv.

Filmen har riktigt bra skådespelarinsatser, speciellt från Bening och Moore. De får till en viss kemi som sällan ses på film och det blir ännu mer speciellt eftersom det är mellan två kvinnor. Det är kul att se hur Paul påverkar kvinnornas liv, men framförallt är det gripande och aningen drabbande att se vad som byggs upp och slutligen brakar ihop. En del inslag är väldigt typiska för en sådan film, man anar vad som ska ske och vissa scener är ganska omotiverade. Jag hade gärna sett att filmen hade haft mer ”power” och kunde vara lite mer seriös, för det finns grund för en film som skulle kunna påverka, som till exempel Brokeback Mountain i samma genre.

Istället växlar man mellan lättsam må-bra komik och vissa seriösa scener. Men allt som allt är det nära sanningen och det som visas i filmen skulle mycket väl kunna hända i verklighet. Det har vart en del Oscarssnack om filmen, men jag vet inte riktigt. Hittills i år har det vart ganska snålt med kvalitésfilmer som skulle kunna vinna Oscar, och om det fortsätter så blir det en lätt match för The Kids Are All Right, som för övrigt får en trea.

3/5

Filmens specialitet: relationer - 4