Recension: The Lovely Bones

The Lovely Bones

Gripande, häftigt och fruktansvärt tjatigt

Peter Jackson, mannen bakom Ringen-trilogin, ger sig på att filmatisera ännu en bok. Men nu är det inte effekter och alver som styr, utan det är en ganska realistisk story om en ung tjej som blir mördad – och sen får man följa henne och se vad som händer efter livet. Man får även se hur hennes familj hanterar nyheten, hur hennes vänner påverkas och hur allt omkring henne går hand i hand och skapar nya möjligheter nu när hon lämnat jordelivet. Samtidigt försöker hon att från andra sidan hjälpa sin pappa (Mark Wahlberg) med att hitta hennes mördare.

Det är en mycket välspelad film, bortsett från Mark Wahlberg har vi även Rachel Weisz som spelar mamman, och själva flickan spelas av Saoirse Ronan, som även medverkade i Atonement. Karaktärerna är genomarbetade, filmen spännande och flickans äventyr i livet efter detta är färgstarkt och häftigt – här får Peter Jackson leka med effekterna och han skapar berg, träd och dalar som med jämna mellanrum ändrar form och förvandlas till annat. Bitvis bjuder filmen även på nagelbitande spänning, men trots detta känns den som helhet aningen för lång.

Och något som Jackson tyvärr har med sig från Ringen-trilogin är tjatet. Det är högstämt och överdramatiserat på många ställen, pompöst och onödigt storslaget för en film i denna genre. Det tjatas mycket; ”när jag levde var mina föräldrar bla bla blaa, och nu när jag är död ser jag att livet är mer än bara blaa blaaa blaaaa”. Visst, några repliker får vara sådana, men sen blir det bara tröttsamt. Trots detta levererar filmen och är absolut sevärd. Det blir en stadig trea till The Lovely Bones, som konstigt nog heter Flickan från Ovan på svenska.

3/5

Filmens specialitet: Det bästa av två världar - 3