Recension: Vampires Suck

Vampires Suck

Parodi utan bett

Nu när vampyrhysterin sköljer över oss var det ganska väntat att det skulle komma en parodifilm på det som är roten till all vampyrsnack, nämligen Twilight-serien. Från killarna bakom Date Movie, Epic Movie, Disaster Movie och Meet The Spartans kan man inte förvänta sig mycket, speciellt med tanke på att filmerna bara blev sämre och sämre. Så när jag skulle se Vampires Suck var mina förväntningar i graven, men jag var dock väldigt flummig. Filmen sätter igång, och under dessa 90 minuter får vi se Twilight & New Moon hoppressad till en story. Becca (som ska föresteälla Bella) kommer till en ny stad som är grått och regnigt, hon faller för en blek kille som senare visar sig vara vampyr. Hon dras i ett triangeldrama som ja, alla vet hur det fortsätter.

Det bästa med filmen är att den utan tvekan har bättre skådespelare än de riktiga filmerna. Jenn Proske, som spelar Bellas karaktär gör så klockrena imitationer av Kristen Stewart att det är sanslöst. Här har man självklart kryddat det hela så hon ser ännu dummare ut än i de riktiga filmerna, men hennes rörelser, ansiktsuttryck och till och med röst är oerhört likt Kristen Stewart. De som ska föreställa Edward och Jacob gör också bra jobb, och vissa skämt är faktiskt riktigt roliga. Vissa repliker och enstaka scener är klockrena, men det är synd att det emellanåt fylls ut med så mycket billiga skämt som vi sett innan. Det känns som om killarna bakom filmen bestämt sig för att göra en bra parodi, men bitvis gett upp tanken om det och fallit tillbaka i samma, gamla Epic Movie anda.

Jag skrattade dock riktigt mycket, tror jag aldrig skrattat så mycket under en film på bio (bortsett från Sex and the City 2, men den var en timma längre också). Som sagt var jag riktigt flummig när jag såg filmen, så flummig humör rekommenderas.

2/5

Filmens specialitet: vampyrer - 2