Recension: Red Riding Hood

Red Riding Hood

Kittlar ögonen men varken hjärnan eller hjärtat

Valerie (Amanda Seyfried) bor i en by tillsammans med sin familj och hade levt ett normalt liv om det inte varit för vargen eller varulven - som vid varje fullmåne terroriserar byn. Fast detta är inte hennes enda bekymmer; hon ska giftas bort till Henry (Max Irons), den snygga killen som uppvaktar henne med dyrbara smycken och har det ekonomiskt bra ställt. Men i hemlighet är hon förälskad i skogshuggaren Peter (Shiloh Fernandez) som hon sen många år tillbaka haft en het flirt med… Vem ska hon välja? Vem är vargen..?

Regissören Catherine Hardwicke regisserade den första Twilight-filmen och nu gör hon en film med samma uppbyggnad igen; en tjej som ska välja mellan två killar, och den ena kanske är varulv. För att få det hela att bli intressant har hon använt sig av historien bakom Rödluvan, men detta har absolut ingen som helst likhet med den klassiska sagan. Replikerna ”vilka stora ögon du har o.s.v.” har slängts in just endast för att få oss i publiken att koppla filmen med Rödluvan istället för Twilight.

Seyfried är duktig och försöker göra det mesta av materialet, men hon har inte mycket att jobba med. Gary Oldman, Virginia Madsen och Julie Christie ger onödigt mycket tyngd till en film som lätt kommer glömmas bort och manuset är risigt och vissa repliker är ofrivilligt skrattframkallande. Jag gillade däremot fotot och musiken som är ovanligt bra för en film i denna genre. Även miljöerna är snygga och nästan på gränsen till drömska, det kändes surrealistiskt och mystiskt.

Både Irons och Fernandez lär få tjejerna i publiken att skruva på sig av välbehag och även killarna har ögongodis att se fram emot. Det som däremot inte kittlar ögonen är effekterna och varulven som ser ut att komma från en 80-talsfilm. När man ser Red Riding Hood år 2011 förväntar man sig att filmens klimax som består av en varulv ska vara någorlunda övertygande, men så är inte fallet. Överlag är detta en ganska ojämn och mestadels dålig film som har några få ljuspunkter och slutligen hamnar på en svag tvåa. Och nej, filmen är inte läskig.

2/5

Filmens specialitet: rödluvan - 2