Recension: Season Of The Witch

Season Of The Witch

Urfula effekter varvas med häxor

Behmen (Nicolas Cage) och hans vän Felson (Ron Perlman) är två soldater som strider i guds namn. De river, dödar och ödelägger stad efter stad tillsammans med tusentals andra soldater som tror att de följer guds ord. Under en strid inser Behmen att det dem egentligen sysslar med är massmord och att han längre inte vill vara en del av det, så tillsammans med Felson ger han sig ifrån armén. I närmaste stad åker han fast för bedrägeri mot gud och armén, så för att inte hamna i finkan får han i uppgift att transportera en flicka som tros vara häxa till en stad där hon ska botas.

Nicolas Cage verkar inte ha hört talas om ordet ”nej”. Jag tror att han tackar ja till varenda filmroll och därför är så många av hans filmer värdelösa. Detta är inget undantag, redan i inledningen skrek mina ögon i protest när stridsscenerna radades upp efter varandra och liknade allt annat än stridsscener. Redan då förstod jag att effekterna i filmen skulle vara värdelösa och bättre blev de inte. Filmens klimax består av en demon som ser ut som något en media-elev i andra ring slängt ihop; det är fult, uselt och så fruktansvärt dåligt.

I filmens mittparti fanns det några få scener som glimmade till och bjöd på tillfällig spänning; då glömde jag faktiskt hur kass filmen var, men det höll inte länge. Cages prestation var träig, ungefär som om han sovit dåligt och bestämt sig för att ”aja, vi gör det ändå”. Season of the Witch är inte bara en av Cages sämsta filmer någonsin, utan även en av årets och det gör att jag inte ens vill ge filmen en etta.

1/5

Action: 1

Filmens specialitet: häxor - 1