Recension: Severance



Severance

 

Brittisk satir

 

Brittisk humor kan vara riktigt bra och riktigt dåligt. För mig har det oftast varit väldigt svart och vitt, antingen har jag tyckt om filmen eller så har det bara blivit pankaka. I detta fall vet jag inte riktigt hur jag tycker. Filmens uppbyggnad är tagen ur vilken b-skräckis som helst; en grupp udda människor sitter i en buss åkandes genom ödemarken när ett bråk får busschauffören att släppa av alla och köra iväg. Gruppen får ta sig till stugan och efter första natten inser de att den kringliggande skogen inte är helt öde…

 

Filmen är gjort på ett medvetet sätt, de är medvetna om den halvkassa skräckfilmskänslan och de korkade karaktärerna. Precis som i en dålig skräckfilm bjuds det inte på några överraskningar, tyvärr missar även manuset och skämten målet ganska rejält. Det slängs ut några klockrena kommentarer men annars blir det lagom tråkigt att se när en och en slaktas av det okända som gömmer sig i skogen. Det är kul med filmer som driver med skräckgenren men resultatet blir inte alltid lika bra.

 

Våldet är rått och det springs, skjuts, huggs och skriks en jäkla massa den sista halvtimman. Jag glömde att det var en satir under slutakten och när de överlevande åker iväg gryningens solljus och en av karaktärerna säger: ”vad sägs om en trekant?” slog det mig igen att ja, detta var en parodi som tyvärr inte fungerade riktigt. Men som småputtrig underhållning gör Severance sitt jobb och hamnar slutligen på en tvåa.

 

2/5

 

Foto: 1

Skratt: 2

Musik: 3

Skräck: 1

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 2

 

Filmens specialitet: brittisk satir - 2

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!

 

http://www.youtube.com/watch?v=TVwBVm7yVE4

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0