Recension: A Serbian Film

A Serbian Film

Ger “sjukt” en helt ny innerbörd

Milos är en före detta väldigt framgångsrik porrstjärna, mest känd för att kunna hålla den uppe väldigt länge och ha sex utan avbrott. Han offrar sin karriär för att bli kär, skaffa sig ett barn och spendera tid med sin familj. När han får ett erbjudande om att den experimentella regissören Vukmir vill ha med honom i sin nya film blir han väldigt frestad, speciellt när han erbjuds en stor summa pengar. Men Vukmirs visioner är milt sagt helt absurda och när Milos vaknar efter en lång blackout börjar det sakta gå upp för honom om vad han blivit utsatt för…

A Serbian Film har i många länder blivit totalförbjuden eller grovt nerklippt för att kunna släppas på marknaden, och det förstår man efter att ha sett den oklippta versionen. Filmens första 70 minuter innehåller några pornografiska inslag, annars kretsar handlingen mest runt Milo, hans familj och hans möten med Vukmir. Cirka 20 minuter innan filmen slutar brakar helvetet loss då vi får se vad som Milo har gjort och blivit utsatt för; allt från våldtäkter, tunga droger, mord, sadistiska sexlekar till nekrofili och barnövergrepp.

Syftet? Under en sekvens där Vukmir försöker få Milo att förstå hans vision visar han honom ett klipp på en gravid kvinna som föder ett barn samt en man som hjälper henne, strax efter födseln våldtar mannen spädbarnet och det kallar Vukmir för ”newborn porn”. Han jämför det även med den serbiska regeringen som gång på gång ”våldtagit” sitt folk genom mord, tortyr, korruption och krig. Om man klarar av att analysera filmen kan man se mer än endast sjukt innehåll, att man skildrat ett lands förflutna, men det rättfärdigar inte att man gör en film med inslag av barnpornografi.

Skådespeleriet är bra och det tekniska ser bra ut, alla blodiga och våldsamma scener är välgjorda och trovärdiga, men frågan är hur långt man kan gå innan det blir för sjukt? För tänker man efter kan man göra vilken sorts film som helst och slänga in lite samhällskritik i grunden för att ge filmen rätt till att existera, och det är så jag känner med A Serbian Film. Detta är inget för känsliga personer och även de mest avtrubbade borde tänka ett par gånger innan dem ser filmen, för detta är första gången jag känner att ordet ”sjukt” knappt kan mäta sig med innehållet. Filmen får en tvåa.

2/5

Filmens specialitet: sjukt innehåll - 5