Recension: The Tree Of Life

The Tree Of Life

150 minuters förvirring, sömnpiller eller filmkonst?

The Tree Of Life är en av de mest omtalade filmerna på senare tid, det har skrivit om regissören, om Brad Pitt och Sean Penn som medverkar i filmen och dess oerhört vackra bilder. Handlingen är basic; vi får följa en vuxen mans (Sean Penn) minnen när han tänker på sin barndom och uppväxt, blandat med en hel del naturbilder och annat som hoppar in i tankarna när man inte riktigt kan koncentrera sig. Allt är huller om buller och filmen rullar igång.

Vart ska jag börja? Filmens intro är strax under en timma, det bjuds på en drös av naturbilder, vackra rymdbilder och voice over som pratar om gud och människans skapelse. En del av bilderna är oerhört snygga och fascinerande, men det blir för långt och när dåligt animerade dinosaurier helt plötsligt dyker upp blir det skrattretande dåligt. Efter lite mer än en timma sätter filmen igång och man får se familjen och deras relationer – men även här är det oorganiserat, förvirrande och mycket som sker är helt utan anledning och mening.

Halvvägs in i filmen lämnade 14 personer biosalongen, hela publiken bestod av 30 personer så nästan hälften gick. Det var länge sedan jag hade så oerhört tråkigt i en biofåtölj, men enligt vissa kan filmens tolkas som ett virrvarr av konst och briljans. Det är lite upp till var och en att tolka filmen men enligt mitt tycke är detta bland det absolut löjligaste och mest meningslösa som jag sett på bio. Det är mycket snack om gud och annat som inte har med filmen att göra, till slut ville jag bara luta huvudet tillbaka och somna; men jag höll ut, vilket min kompis inte gjorde.

Det finns en hel del positivt att säga om filmen, Brad Pitt gör en väldigt bra och annorlunda insats och barnskådespelarna är smått fantastiska. De har riktigt fin kemi och deras relation är rörande. Sean Penn är inte med mer än 5 minuter och Jessica Chastains insats som Pitts fru är glödande vackert. Fotot, musiken och kameraarbetet är strålande, även om klippningen sticker ut och framstår som slarvigt. Tyvärr kan inte detta rädda filmen då den som helhet havererar och framstår som en helt enkelt dålig film. Betygsettan är solklar.

1/5

Filmens specialitet: att tråka ihjäl publiken - 5