Recension: Chatroom

Chatroom

Intressant vinkling av nätet

Chatroom kretsar runt fem ungdomar som möts på nätet och skapar ett chattrum där de samlas för att snacka. Till en början handlar deras samtal om vardagliga saker, men snabbt byter det riktning när den deprimerade och självmordsbenägne William (Aaron Johnson) börjar locka fram de andras mörka sidor. För att förstärka det som ungdomarna känner, ser och upplever har regissören Hideo Nakata (mannen bakom originalet av The Ring & Dark Water) skapat en korridor med massa olika rum och vi får se dessa ungdomar sitta i ett av dessa rum och konversera.

Just den delen är en visuell höjdpunkt, korridoren har massa rum och i dessa snackas de om allt möjligt från sex, våld och kärlek till grov nätmobbning och självmordsrum (som ska gestalta självmordsforum). Som vi alla sedan unga dagar fått höra finns det alla sorters människor på nätet och vi vet aldrig vem vi pratar med; detta lyckas filmen skildra utmärkt. Ju längre in i filmen man kommer desto obehagligare blir det samtidigt som Nakata väljer att även dyka in i den verkliga världen och visa hur ungdomarna har det. Hela grejen med hur man vill framstå och hur man verkligen är kommer upp till ytan.

Skådespeleriet är överraskande bra och starkt, det är trovärdigt och gripande. Filmen saknar tyvärr den spänning och skräck som hade krävts för att verkligen kunna beskriva hemskheterna med nätet och vissa scener som man vill ha mer av tar slut väldigt fort. Mot slutet där upplösningen bubblar och väntar på att överraska spårar Chatroom ut lite och gör inte det bästa av materialet. Trots detta är filmen en mycket intressant och bitvis originell vinkling av farorna med nätet och hur dagens ungdomar mår. Det blir en stadig trea och jag måste även tillägga att inledningsscenen är riktigt skön .

3/5

Filmens specialitet: chattrum - 4