Recension: 127 Hours

127 Hours

Sann historia om viljan att överleva

Danny Boyle som stod för förra årets stora Oscarvinnare, Slumdog Millionare, är tillbaka med en gripande sann historia om Aron Ralston; en man som älskar naturen och gärna klättrar i berg. En dag när han beger sig ut i det vilda för lite nya äventyr händer det som inte får hända – han råkar ut för en olycka och fastnar nere i en spricka. Men det är inte allt, hans hand hamnar mellan två stenblock och han har en halv flaska vatten, ingen mobiltelefon och knappt någon möjlighet till att röra sig, på grund av handen. Härifrån skildras de kommande 127 timmarna och vad han gör för att överleva.

Människan överlevnadsinstinkt har tidigare prövats i många filmer tidigare och vi såg alla hur Jigsaw försökte lära ut det ena och andra i Saw-serien. Men här sitter Aron inte fast i någon maskin som hotar att knäcka hans nacke, utan hans situation är något som kan hända. Just därför är filmen otroligt mycket mer skrämmande och realistisk, vad skulle jag faktiskt göra om jag hade hamnade i den situationen? Jamec Franco spelar rollen som Aron och han gör ett riktigt bra intryck då han förmedlar känslan av panik, desperation och sorg på ett utmärkt sätt.

Filmen fick mig att tänka om på en stor punkt också; det är så mycket som vi dagligen tar för givet, så mycket som vi knappt ägnar en tanke åt men när vi väl sitter i en sådan situation kan något så vanligt som en chokladbit eller en flaska med Cola verka så gudomligt gott. Jag fann filmen lite experimentell också, vissa sekvenser kändes väldigt udda och det fungerade till filmens fördel. 127 Hours har en viss likhet med Buried och det är att båda utspelar sig 90 minuter på en och samma ställe utan att vara tråkiga – något som imponerande. Det blir en stadig fyra till 127 Hours.

4/5

Filmens specialitet: överlevnad - 5