Recension: Black Swan

Black Swan

Ett rörigt mästerverk

Nina (Natalie Portman) är en ballerina som har riktigt höga krav på sig själv; hon försöker vara helt perfekt när hon dansar, men hon är även perfekt som dotter. Går inte ut, varken dricker eller röker och umgås bara med sin mor. Men under ytan döljer sig en instabil tjej som aldrig kommit i kontakt med sina inre demoner och aldrig vågat släppa loss och konfrontera sin omgivning. När Thomas (Vincent Cassel) ska sätta upp en alternativ version av The Swan Lake går huvudrollen till Nina, men det visar sig snabbt vara mer än vad hon orkar då hallucinationer, sammanbrott och skrämmande figurer börjar ta form i hennes hjärna. Hon börjar sakta men säkert att förlora greppet om vad som är verklighet och vad som är drömmar, samtidigt som hon kämpar med balettuppvisningen.

Darren Aronofsky som även regisserat The Wrestler och Requiem for a Dream står för regin och briljerar med sin styrka; bildspråket. Det är skrämmande filmat, oftast med skakig kamera och speciellt under dansscenerna bländas man av konsten som ligger bakom filmningen. Men det som briljerar ännu mer, eller rättare sagt den som briljerar mest är Natalie Portman. Vilken insats! Jag har alltid gillat henne som skådespelerska men inte visste jag att hon kunde spela så ruskigt levande som den ständigt instängda Nina som försöker komma ut i verkligheten. Allt från hennes kroppsspråk och röst till hennes dans och ansiktsuttryck strålade smärta och jag som publik blev helt enkelt hänförd. Det ska även tilläggas att skådespeleriet i överlag är mycket bra och både Cassel och Mila Kunis gör finfina insatser.

Det kom till en punkt då jag blev snäppet irriterad eftersom jag inte kunde avgöra vad som var hallucinationer och vad som var verklighet. Efter ett tag blev det helt enkelt för rörigt och det kanske är meningen, men det föll mig inte riktigt i smaken och jag tycker att filmen lider av samma sak som The Fountain (även regisserad av Aronofsky) lider av, att det blir spretigt och rörigt mot slutet. Men detta är mest en smaksak, för i övrigt är allt i filmen; från skådespeleri till den vackra musiken i toppklass. Det ska även tilläggas att filmen innehåller en av de hetaste sexscener jag någonsin sett, och jag har sett en hel del. Det blir en stark fyra till Black Swan.

4/5

Filmens specialitet: kom i kontakt med din okända sida - 5