Recension: Julias Ögon

Julias Ögon

Två timmars synfel

Julias Ögon är en spansk film regisserad av Guillem Morales och presenterad av Guillermo del Toro, mannen bakom fantastiska Pan’s Labyrint. Handlingen kretsar runt två systrar som lider av en sjukdom som orsakar synfel och slutligen gör dem blinda helt och hållet. När den ena systern omkommer under mystiska omständigheter bestämmer sig den andra, Julia, för att undersöka händelsen närmare. Då inser hon snabbt att någon – eller något – följer henne och försöker hindra henne från att komma nära sanningen.

Detta är en skräckfilm på två timmar som bjuder på mycket än bara skräck; drama, spänning och en fint berättad kärlekshistoria. Det påminner mest om en thriller som har ett oerhört spännande och svettigt slut. Historieberättandet är smått fantastiskt, som publik får man se karaktärerna runtomkring Julia tills hon börjar förlora synen, då är alla scener filmade så att de som är omkring henne inte syns till. Det är skickligt och häftigt, för att inte tala om ett effektivt sätt att sätta publiken i hennes situation.

Som sagt är detta en ganska lång film och det hade varit ett klokt beslut att korta ner den lite, speciellt inledningen som känns smått utdragen och missvisande. Annars är skådespeleriet, fotot och stämningen riktigt bra och upplösningen lyckas tillfredställa, även om jag hade förväntat mig något helt annat. Skräckfilmer från andra länder än USA börjar få mer och mer uppmärksamhet vilket är kul, då Hollywood gång på gång upprepar sig själv med otaligt många uppföljare och nyversioner.

3/5

Filmens specialitet: att se - 4