Recension: Beastly

Beastly

Skönhet har aldrig varit viktigare

Beastly är en modern och ungdomlig version av Skönheten och Odjuret, den klassiska sagan som charmat generation efter generation. I huvudrollerna har vi Alex Pettyfer (I Am Number Four) som den rika, populära och framförallt snygga killen som spelar Kyle och Vanessa Hudgens (High School Musical) spelar den ”vanliga” tjejen som blir Kyles kärleksintresse. I rollen som häxan, nu döpt till Kendra, ser vi lite otippat Mary-Kate Olsen.

Visst är det häftigt att göra en version för dagens unga som tilltalar det stora massan; om man vet hur man ska handskas med ursprungsmaterialet och hur man ska vinkla storyn så den faller rätt. I filmen har Kyle allt, pengar, hus, utseendet, känd farsa, limousine och mer därtill. Lindy ser ändå förbi allt detta och blir kär i honom, men det framkommer inte för fem öre. Utan filmen säger emot sig själv gång på gång och den slutgiltiga slutsatsen som jag drar är att ja, skönhet och pengar har aldrig varit viktigare.

Inte nog med att filmmakarna fått det hela om bakfoten, men Pettyfer är en smått usel skådespelare. Han passar utmärkt som modell, eller där han får gestalta en skitstövel, men när han ska transformeras från en skitstövel till en känslig, mjuk kille når varken hans talanger eller ansiktsuttryck så långt. Hudgens däremot var smått charmig, men vilken tjej som helst kunde ha gjort hennes insats och den som utan tvekan stal varenda scen var Olsen, som verkligen såg ut att ha kul i rollen som häxan.

Lägg till några av de värsta scenografier jag sett, smöriga effekter och ett manus som spottar originalet i ansiktet och ja, då har vi Beastly. Det är synd, för det fanns några få ögonblick då jag kände att oj, här fick dem till det, men annars drunknade dessa ögonblick i den resterande smörjan som tyvärr getts ut under namnet ”en modern version av Skönheten och Odjuret”.

1/5

Filmens specialitet: pengar och utseende ÄR allt - 5