Recension: Black Water

Black Water

Krokodilfilm med svackor

Man har länge gjort filmer om krokodiler, ormar och hajar som terroriserar människor och gärna äter upp dem (eller spyr upp dem). Många av dessa filmer förlitar sig på datoranimerade djur och effekter, vilket i längden inte håller och blir skrattretande. På sistone har det blivit hett att använda sig äkta vara, alltså riktiga djur. I Black Water har man använt sig av riktiga krokodiler och baserat historien på riktiga händelser som ägt rum i Australien; några turister är ute i ett träskområde när deras lilla båt välts omkull av en krokodil. De blir tvungna att klättra upp i ett träd och därifrån får vi följa deras kamp för överlevnad.

Det är riktigt häftigt att man använt sig av riktiga krokodiler och att man kunnat klippa in i det i filmen på ett snyggt sätt. Tummen upp för det, men annars finns det stora glapp där det inte händer nått och spänningen, mystiken och terrorn uteblir. Enstaka hoppa-till-scener fick mig att rycka till men annars är det en ganska lugn film fram till de fem sista minuterna. Miljöerna är inte särskilt skrämmande, trots att karaktärerna hamnat i en situation som inte går att lösa tyckte jag att dem många gånger agerade riktigt idiotiskt.

Varken fotot, stämningen eller skådespelarinsatserna är nämnvärda och manuset är ganska fånigt med några riktigt opassande dialoger och kommentarer. Som helhet är detta en blek "monsterfilm" som varken skrämde eller underhöll speciellt mycket, men limen får en svag tvåa på grund av att man använt sig av riktiga djur och att man lyckats få ihop det till en film.

2/5

Filmens specialitet: riktiga krokodiler - 3