Recension: You Will Meet a Tall Dark Stranger

You Will Meet a Tall Dark Stranger

Lagom tillfredställer inte

Regissören Woody Allen är känd för sina filmer, för hur han berättar historier och hans ibland udda/svarta humor. I filmen You Will Meet a Tall Dark Stranger (som för övrigt är en dålig titel) kretsar handlingen runt Sally (Naomi Watts) och Roy Channing (Josh Brolin), ett par som börjar närma sig slutet av sitt förhållande. Samtidigt får man följa Sallys mammas kärleksliv och hur hon blir hjärnmanipulerad av en kvinna som påstår sig kunna se framtiden. Sist men inte minst får vi även följa Sallys man, Roy, som spanar in granntjejen som mer än gärna byter om framför fönstret.

Det är många sidohistorier som varvas ihop och smidigt nog är det inte svårt att följa med i svängarna, allt är tydligt och framlagt på ett smart sätt. I grund och botten är historierna inte så värst originella eller ögonbrynshöjande, det är vanliga kärleks och krishistorier om människor i lust och nöd. Mycket av filmen lyfts dock tack vare den duktiga skådespelarensemblen; Naomi Watts, Josh Brolin, Gemma Jones, Anthony Hopkins och Antonio Banderas är bara några av många stora namn som medverkat i filmen. Dessutom är fotot utsökt.

Så med andra ord är det välspelat, men filmens underhållning och den vassa tonen som så många andra filmer av Allen har återskapas inte. Det är mest lagom hela tiden, ganska kul men inte tillfredställande; som publik kände jag att jag ville ha mer, ungefär som när man är hungrig och får en vanlig hamburgare istället för en hamburgare med extra-allt. Musiken utmärkte sig, trots att det inte var min smak lät det oerhört trevligt och passande till filmens innehåll. Även slutet är abrupt och därav blir det en ganska svag trea till filmen.

3/5

Filmens specialitet: relationer - 3